Οστεοπόρωση και κατάγματα της σπονδυλικής στήλης

σπονδυλική στήλη κάταγμα

Καθώς μεγαλώνουμε, τα οστά μας γίνονται πιο λεπτά και η δύναμή τους μειώνεται. Η οστεοπόρωση είναι μια ασθένεια στην οποία τα οστά γίνονται πολύ αδύναμα και είναι πιο πιθανό να σπάσουν. Συχνά αναπτύσσεται απαρατήρητο για πολλά χρόνια, χωρίς συμπτώματα, μέχρι να σπάσει ένα οστό.

Τα κατάγματα που προκαλούνται από την οστεοπόρωση εμφανίζονται συχνότερα στη σπονδυλική στήλη. Αυτά τα κατάγματα της σπονδυλικής στήλης – που ονομάζονται κατάγματα σπονδυλικής συμπίεσης – εμφανίζονται συχνά και είναι σχεδόν διπλάσια από τα άλλα κατάγματα που συνήθως συνδέονται με την οστεοπόρωση, όπως σπασμένα ισχία και καρποί.

Δεν οφείλονται όλα τα κατάγματα σπονδυλικής στήλης στην οστεοπόρωση. Αλλά όταν εμπλέκεται αυτή, ένα κάταγμα είναι συχνά το πρώτο σημάδι του ασθενούς για εξασθενημένο σκελετό από οστεοπόρωση.

Οστεοπόρωση στην σπονδυλική στήλη
Ιατρικό μοντέλο που δείχνει την οστεοπόρωση στη σπονδυλική στήλη

Ανατομία

Η σπονδυλική σας στήλη αποτελείται από 24 οστά, που ονομάζονται σπόνδυλοι, που στοιβάζονται το ένα πάνω στο άλλο. Αυτά τα οστά συνδέονται για να δημιουργήσουν ένα κανάλι που προστατεύει τον νωτιαίο μυελό. Άλλα μέρη της σπονδυλικής σας στήλης περιλαμβάνουν:

Νωτιαίο μυελό και νεύρα. Αυτά τα «ηλεκτρικά καλώδια» ταξιδεύουν μέσω του νωτιαίου σωλήνα και μεταφέρουν μηνύματα μεταξύ του εγκεφάλου και των μυών σας. Οι νευρικές ρίζες διακλαδίζονται από το νωτιαίο μυελό μέσω των ανοιγμάτων στους σπονδύλους.

Μεσοσπονδύλιους δίσκους. Μεταξύ των σπονδύλων σας υπάρχουν εύκαμπτοι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι. Αυτοί οι επίπεδοι, στρογγυλοί δίσκοι έχουν πάχος περίπου μισής ίντσας. Προστατεύουν τους σπονδύλους, ενεργώντας ως αμορτισέρ όταν περπατάτε ή τρέχετε.

Αιτία

Η οστεοπόρωση είναι ένα φυσικό φαινόμενο γήρανσης. Καθώς μεγαλώνουμε, τα οστά μας εξασθενούν. Όταν οι σπόνδυλοι στη σπονδυλική στήλη εξασθενούν, μπορούν να στενέψουν και να γίνουν πιο επίπεδοι. Αυτό μπορεί να κάνει τους ηλικιωμένους ασθενείς πιο κοντούς με στρογγυλεμένη πλάτη, καμπούρα και “στραμμένη προς τα εμπρός” σπονδυλική στήλη.

Οι εξασθενημένοι σπόνδυλοι διατρέχουν υψηλό κίνδυνο κατάγματος. Ένα κάταγμα σπονδυλικής στήλης συμβαίνει, όταν ασκείται υπερβολική πίεση σε έναν εξασθενημένο σπόνδυλο και το μπροστινό μέρος του σπάει και χάνει το ύψος του. Τα κατάγματα της σπονδυλικής στήλης είναι συχνά αποτέλεσμα πτώσης, αλλά τα άτομα με οστεοπόρωση μπορεί να υποστούν κάταγμα ακόμη και όταν κάνουν καθημερινά πράγματα, όπως τέντωμα, στρίψιμο, βήχα, ακόμα και φτάρνισμα.

Συμπτώματα

Ένα κάταγμα σπονδυλικής στήλης προκαλεί πόνο στην πλάτη. Ο πόνος εμφανίζεται συνήθως κοντά στο ίδιο το κάταγμα. Τα κατάγματα της σπονδυλικής στήλης εμφανίζονται συχνότερα κοντά στη μέση, καθώς και ελαφρώς πάνω από αυτό (μεσαίο στήθος) ή κάτω από αυτό (κάτω πλάτη).

Ο πόνος επιδεινώνεται συχνά με την κίνηση, ειδικά όταν αλλάζετε θέσεις. Ανακουφίζεται συχνά με ξεκούραση ή ξάπλωμα. Ο βήχας και το φτέρνισμα μπορούν επίσης να αυξήσουν τον πόνο. Αν και ο πόνος μπορεί να μετακινηθεί σε άλλες περιοχές του σώματος (για παράδειγμα, στην κοιλιά ή κάτω από τα πόδια), αυτό είναι ασυνήθιστο.

Εξέταση γιατρού

Σωματική εξέταση

Ο γιατρός σας θα μιλήσει μαζί σας για τη γενική υγεία και το ιατρικό σας ιστορικό και θα σας ζητήσει να περιγράψετε τα συμπτώματά σας. Στη συνέχεια, θα κάνει μια φυσική εξέταση.

Ενώ στέκεστε, ο γιατρός σας θα εξετάσει την ευθυγράμμιση ή την ευθύτητα της σπονδυλικής στήλης και της στάσης σας. Θα πιέσει επίσης ορισμένα σημεία στην πλάτη σας για να προσπαθήσει να εντοπίσει, εάν ο πόνος σας οφείλεται σε τραυματισμό των μυών ή των οστών.

Για να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχει τραυματισμός στις ρίζες του νωτιαίου νεύρου, ο γιατρός σας θα πραγματοποιήσει νευρολογική εξέταση, κατά την οποία θα ψάξει για απώλεια αίσθησης, αλλαγές στα αντανακλαστικά ή μυϊκή αδυναμία.

Εξετάσεις απεικόνισης

Οι εξετάσεις απεικόνισης θα παρέχουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το κάταγμά σας και θα βοηθήσουν το γιατρό σας να καθορίσει, εάν ο τραυματισμός σας είναι νέος (οξύς) ή παλαιότερος (χρόνιος).

1. Ακτινογραφίες. Οι ακτίνες Χ παρέχουν εικόνες πυκνών δομών, όπως τα οστά. Εάν ο γιατρός σας υποψιάζεται κάταγμα σπονδυλικής συμπίεσης, θα παραγγείλει ακτινογραφία για να επιβεβαιώσει τη διάγνωση. Άλλα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη μπορεί επίσης να εμφανιστούν σε ακτίνες Χ. Ηλικιωμένοι ασθενείς με κάταγμα σπονδυλικής συμπίεσης μπορεί επίσης να έχουν στένωση των χώρων του δίσκου (εκφυλιστική νόσος του δίσκου) ή και σκολίωση, η οποία είναι μια πλευρική καμπύλη της σπονδυλικής στήλης.
  2. Σάρωση μαγνητικής τομογραφίας (MRI). Αυτή η εξέταση θα δείξει οποιαδήποτε βλάβη στους μαλακούς ιστούς γύρω από το κάταγμα (νεύρα και δίσκους) με καλύτερη λεπτομέρεια. Λόγω του ότι δείχνει τα οστά, η μαγνητική τομογραφία μπορεί να βοηθήσει τον γιατρό σας να προσδιορίσει την ηλικία του κατάγματος. Όπου υπάρχει νέο κάταγμα, το εμπλεκόμενο οστό θα εμφανίζεται πιο φωτεινό από το γύρω οστό. Αυτό υποδηλώνει φλεγμονή ή «οίδημα» στην περιοχή. Εάν το κάταγμα είναι παλιό, η εμφάνιση ή το “σήμα” του οστού θα είναι φυσιολογικό.
  3. Σάρωση οστών. Μια ανίχνευση οστών μπορεί να δείξει οποιαδήποτε ανώμαλη δραστηριότητα στα οστά, συμπεριλαμβανομένης της παρουσίας καταγμάτων. Μερικές φορές μπορεί επίσης να δείξει εάν ένα κάταγμα είναι οξύ ή χρόνιο.
  4. Σάρωση υπολογιστικής τομογραφίας (CT). Αυτή η μελέτη δείχνει τόσο τον μαλακό ιστό όσο και τα οστά. Μια αξονική τομογραφία μπορεί να βοηθήσει τον γιατρό σας να αξιολογήσει, εάν το κάταγμά σας έχει επεκταθεί στον σπονδυλικό σας σωλήνα, όπου βρίσκονται ο νωτιαίος μυελός και οι νευρικές ρίζες.
3d μοντέλο οστεοπόρωσης
Τρισδιάστατο μοντέλο οστεοπόρωσης της σπονδυλικής στήλης

Εξέταση πυκνότητας οστών

Όταν έχετε υποστεί κάταγμα σπονδυλικής στήλης, είναι σημαντικό να εκτιμήσετε εάν έχετε επίσης οστεοπόρωση και, εάν ναι, να γνωρίζετε πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση. Οι ακτίνες Χ συχνά δείχνουν αραίωση του οστού σε όλη τη σπονδυλική στήλη – μια κατάσταση γνωστή ως οστεοπενία. Η οστεοπενία είναι προάγγελος της οστεοπόρωσης, στην οποία το οστό γίνεται πολύ πιο εύθραυστο.

Η έκταση της απώλειας οστού μπορεί να προσδιοριστεί με την Απορρυπτομετρία Ακτίνων X Διπλής Ενέργειας (DEXA), έναν τύπο σάρωσης της οστικής πυκνότητας . Τα αποτελέσματα του DEXA θα βοηθήσουν τον γιατρό σας να εκτιμήσει τον κίνδυνο για επιπλέον κατάγματα στη σπονδυλική στήλη και σε άλλα μέρη του σώματός σας και να καθορίσει, εάν θα αντιμετωπίσει την απώλεια οστικής πυκνότητας με φάρμακα.

Θεραπευτική αγωγή

Μη χειρουργική θεραπεία

Ευτυχώς, οι περισσότεροι άνθρωποι που πάσχουν από κάταγμα σπονδυλικής στήλης βελτιώνονται εντός 3 μηνών χωρίς ειδική θεραπεία για την αποκατάσταση του κατάγματος. Απλά μέτρα, όπως μια μικρή περίοδος ανάπαυσης και περιορισμένη χρήση φαρμάκων για τον πόνο, είναι συχνά το μόνο που απαιτείται. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ασθενείς καλούνται να φορούν ένα στήριγμα για να περιορίσουν την κίνηση και να επιτρέψουν στο κάταγμα της σπονδυλικής στήλης να επουλωθεί.

Εάν ο γιατρός σας έχει επίσης διαγνώσει οστεοπόρωση, διατρέχετε αυξημένο κίνδυνο για επιπλέον κατάγματα σπονδυλικής στήλης και άλλα κατάγματα, όπως στο ισχίο και στον καρπό. Ο γιατρός σας θα εξετάσει θεραπείες για απώλεια οστικής πυκνότητας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Χειρουργική θεραπεία

Εάν έχετε σοβαρό πόνο που δεν ανταποκρίνεται στη μη χειρουργική θεραπεία, τότε μπορεί να ληφθεί υπ΄όψιν η χειρουργική επέμβαση.

Στο παρελθόν, οι μόνες χειρουργικές επιλογές που ήταν διαθέσιμες σε ασθενείς με κατάγματα σπονδυλικής στήλης περιελάμβαναν εκτεταμένες διαδικασίες. Σήμερα, οι διαδικασίες σπονδυλικής αύξησης προσφέρουν μια ελάχιστα επεμβατική εναλλακτική λύση.

Οι δύο τύποι διαθέσιμων μεθόδων σπονδυλικής αύξησης είναι η κυκλοπλαστική και η σπονδυλοπλαστική. Οι καλύτεροι υποψήφιοι για αυτές τις διαδικασίες είναι ασθενείς που υποφέρουν από έντονο πόνο από πρόσφατα κατάγματα σπονδυλικής στήλης. Εάν είστε υποψήφιος για κυπροπλαστική ή σπονδυλοπλαστική, ο γιατρός σας θα μιλήσει μαζί σας σχετικά με ποια διαδικασία μπορεί να είναι καλύτερη για εσάς, με βάση τον τύπο του κατάγματος της σπονδυλικής στήλης που έχετε.

Κυκλοπλαστική

Σε μια κυκλοπλαστική, μια βελόνα εισάγεται στον σπασμένο σπόνδυλο χρησιμοποιώντας μια ακτινογραφία για καθοδήγηση. Στη συνέχεια εισάγεται μια μικρή συσκευή που ονομάζεται βαλβίδα μπαλονιού μέσω της βελόνας και στον σπασμένο σπόνδυλο. Το μπαλονάκι διογκώνεται μέσα από τον σπόνδυλο και αποκαθιστά το ύψος και το σχήμα του σπονδυλικού σώματος. Όταν αφαιρεθεί το μπαλονάκι, αφήνει μια κοιλότητα που είναι γεμάτη με ειδικό τσιμέντο οστών, που ενισχύει τον σπόνδυλο.

Η κυκλοπλαστική μπορεί να εκτελεστεί χρησιμοποιώντας γενική αναισθησία (που σας κάνει να κοιμηθείτε) ή με τοπική αναισθησία (η οποία μουδιάζει το σώμα γύρω από το κάταγμα). Σε αυτή τη διαδικασία, ο ασθενής ξαπλώνει μπρούμυτα στο χειρουργικό τραπέζι και ο χειρουργός έχει πρόσβαση στη σπονδυλική στήλη από την πλάτη.

Μετά τη χειρουργική επέμβαση, οι ασθενείς μπορούν να επιστρέψουν σε όλες τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής τους το συντομότερο δυνατό χωρίς περιορισμούς.

Σπονδυλοπλαστική

Η σπονδυλοπλαστική είναι μια τεχνική παρόμοια με την κυτταροπλαστική, αλλά δεν χρησιμοποιείται μπαλονάκι για τη δημιουργία χώρου για το ειδικό τσιμέντο. Αντ ‘αυτού, το τσιμέντο εγχύεται απευθείας στον στενωμένο σπόνδυλο. Όπως και η κυτταροπλαστική, αυτή η διαδικασία εκτελείται, ενώ ο ασθενής ξαπλώνει μπρούμυτα, έτσι ώστε ο χειρουργός να έχει πρόσβαση στον σπασμένο σπόνδυλο από την πλάτη.

Μετά από αυτή τη χειρουργική επέμβαση, οι ασθενείς ενθαρρύνονται να επιστρέψουν στις κανονικές, καθημερινές τους δραστηριότητες το συντομότερο δυνατό.

Άνδρας με οστεοπόρωση
Χειρουργικά αποτελέσματα

Έχουν δημοσιευτεί αρκετές αναφορές για τα αποτελέσματα των διαδικασιών αύξησης της σπονδυλικής στήλης. Σε δύο μεγάλες μελέτες, το όφελος της σπονδυλοπλαστικής βρέθηκε να είναι πολύ βραχυπρόθεσμο. Αντιθέτως, μελέτες δείχνουν ότι η κυκλοπλαστική μπορεί να αυξήσει τη λειτουργία και να μειώσει τον πόνο πιο γρήγορα από τη μη χειρουργική θεραπεία.

Ο γιατρός σας θα συζητήσει μαζί σας τις πραγματικές προσδοκίες ανάρρωσης και εάν συνιστάται σπονδυλοπλαστική ή κυκλοπλαστική στην περίπτωσή σας.

Ανατομία σπονδυλικής στήλης

Did you like this? Share it!

0 comments on “Οστεοπόρωση και κατάγματα της σπονδυλικής στήλης

Leave Comment